Case Kontula: Tulevaisuuden ostaria koskevat unelmat ja huolet
Kokeilussamme kysyimme Kontula ostarin yrittäjiltä, minkälainen ostari olisi onnistuneen uudistuksen jälkeen vuonna 2030?
Sekä nykyisen ostarin säilymistä että mittavaa uudistamista toivotaan. Toiset haluavat suuren muutoksen ja toiset haluavat, että vanhaa korjataan. Nykyisen ostarin kokoa pidetään hyvänä. Joidenkin mielestä nykyiset rakennukset ovat hyvässä kunnossa.
Lähes kaikki vastaajat toivoivat, että oma yritys on myös tulevaisuuden ostarilla. Toisaalta joissakin kommenteissa koettiin tietynlaisia yrityksiä (esim. baarit ja pizzeriat) olevan nyt liikaa ja toivottiin monipuolisempaa tarjontaa. Toisaalta oli huoli, että tulevaisuuden ostarilla palveluiden tarjonta heikkenee.
Osalla oli myös uusia liikeideoita tai tarpeita liiketoiminnan laajentumiselle. Haaveena oli, että nämä ideat ja tarpeet voisi toteutua tulevaisuuden ostarilla. Esimerkiksi haaveiltiin autopesulan perustamisesta tulevan ostarin parkkihallin yhteyteen. Vastaajat pelkäävät, että uudella ostarilla ei ole sopivia tiloja heidän yrityksilleen ja, että pienyrittäjien sijaan uudella ostarilla toimii ketjuliikkeet.
Yrittäjät ovat huolissaan omistamiensa liiketilojen arvosta. Suunnittelu on aiheuttanut taloudellisia ongelmia, koska liiketiloja ei saa myytyä tai niiden arvo on laskenut.
Tulevaisuudessa ostarilta toivotaan siisteyttä, viihtyisyyttä ja turvallisuutta. Osalle tämä tarkoittaa esimerkiksi puiden ja istutusten lisäämistä. Häiriöt johtuvat vastaajien mielestä päihteiden käytöstä. Toisaalta esimerkiksi Symppiksen toiminta jakoi mielipiteitä: se nähtiin sekä ongelmien lähteenä että tarpeellisena palveluna, jonka lisäksi ostarille tarvittaisiin piikityshuone.
Vastaajilla oli ajatuksia, miten ostarin toiminnot tulisi sijoitella. Joillakin vastaajilla oli ajatus, että samanlaisia yrityksiä tulisi keskittää samoille alueille. Esimerkiksi markettien, kampaamoiden ja ravintoloiden keskittymiä toivottiin. Toivottiin, että hiiligrillejä voisi jatkossakin käyttää. Joidenkin mielestä asuminen tulisi sijoittaa erilleen erityisesti ravintola-alueesta, jotta ravintolatoiminta ei olisi häiriöksi. Toiset taas ajattelivat, että ravintoloita voisi olla asuinrakennustenkin katutasossa. Pikaruokaravintoloita toivottiin metroaseman yhteyteen. Pari vastaajaa otti esiin Myllypuron hyvänä esimerkkinä vastaavanlaisen paikan kehittämisestä. Hyvää siinä on korkeat rakennukset, palvelut katutasossa ja se, että paikka on kivan näköinen. (Vastaajat eivät arvioineet kehittämisen onnistuneisuutta yritystoiminnan näkökulmasta)
Puuttuvia palveluita ostarilla on pankki, joka nähtiin tärkeäksi sekä ikääntyvälle väestölle että yrittäjille, sekä Kelan-toimisto, koska se on monelle asiakkaalle tärkeä. Olemassa olevien julkisten palveluiden säilymistä toivoivat lähes kaikki. Kirjaston, terveyspalveluiden ja liikuntatilojen toivotaan muodostavan kokonaisuus myös uudella ostarilla. Rakentamisen vaiheistuksessa toivottiin otettavan huomioon näiden palveluiden jatkuvuus. Lapsille toivottiin lastenaukion lisäksi lisää leikkipaikkoja esim. sisäleikkipaikkaa.
Monikulttuurisuuden säilyminen ja eri kulttuureista tuleville palveluiden tarjoaminen pitäisi olla mahdollista myös tulevalla ostarilla. Ostarilla pitäisi edelleen olla rukouspaikka, etnisiä ruokakauppoja ja ravintoloita. Toisaalta esiin tuli myös huoli siitä, että Kontula ei saa olla ainoa paikka, missä tällaisia palveluita tarjotaan. Vastaavia palveluita pitää olla saatavissa. myös muualla.
Kirjoittaja
Eveliina Harsia
Tutkin ja kehitän kaupunkisuunnittelun moniäänisyyttä. Kirjoitan tässä blogissa erilaisten osallisryhmien tavoittamisesta, suunnittelun dialogisuudesta sekä osallistumiskokemuksista.